Petterin käännös FIAPin säännöistä ja tulkinta

Luontovalokuvauksen määritelmä

Luontovalokuva esittää eläviä, kesyttämättömiä eläimiä ja viljelemättömiä kasveja luonnollisessa ympäristössä, geologiaa ja koko luonnollisten ilmiöiden laajaa kirjoa hyönteisistä jäävuoriin.

Valokuvat kotielämistä sekä eläimistä häkeissä tai muulla tavoin vapaudeltaan rajoitettuina, samoin kuin kuvat viljellyistä kasveista, eivät ole kelvollisia.

Vähäiset todisteet ihmisistä ovat hyväksyttävissä sellaisten luontokohteiden, kuin ladoissa asustavien pöllöjen ja haikaroiden ollessa kyseessä, eläinten, jotka ovat sopeutuneet ihmisen muokkaamaan ympäristöön, sekä tilanteissa, joissa luonnonvoimat, kuten hurrikaanit tai tulva-aallot, ovat ottaneet ihmisen muokkaamaa ympäristöä takaisin luonnolle.

Alkuperäisen kuvan täytyy olla valokuvaajan ottama, oli käytetty väline mikä tahansa. Kaiken alkuperäiselle kuvalle tehdyn käsittelyn täytyy rajoittua vähäiseen tahrojen korjailuun, eikä se saa muuttaa alkuperäisen näkymän sisältöä.

Kun edellä esitetyt vaatimukset täyttyvät, on luontokuvissa kaikin voimin pyrittävä korkeimpaan mahdolliseen taiteellisen tasoon.

Tässä omat selitykseni, eli kuinka käsitän säännöt

SOPIVAT AIHEET

  • luonnonvaraiset eläimet luonnon ympäristöissä
  • luonnonvaraiset kasvit luonnon ympäristössä
  • geologiset muodostumat
  • yleensäkin kaikenlaiset luonnon ilmiöt.

EI-KELVOLLISET AIHEET

  • kotieläimet
  • häkitetyt, kahlitut, huumatut yms. tavoin rajoitetut eläimet, samoin kuin kuolleet ja täytetyt eläimet
  • viljelykasvit.

IHMISEN JÄLJET SUVAITTAVISSA AIHEEN SUHTEEN

  • kun eläin on villi ja vain sopeutunut ihmisen rakentamaan miljööseen, kuten haikara ja arvelisin että kotoisesti vaikkapa haarapääsky
  • kun kuvataan luonnonilmiön kuten hirmumyrskyn, tulvan tms vaikutuksia ihmisen muokaamaan ympäristöön.

TEKNISET VAATIMUKSET KUVALLE

  • täytyy olla sen ilmoittavan kuvaajan itse ottama
  • kuvanmuokkauksen oltava minimaalista ja rajoituttava vähäisten tahrojen poistoon alkuperäisestä kuvasta. Käsittääkseni esimerkiksi skannatessa syntyneiden pölytahrojen, digikameran kennon kuolleiden pikseleiden tai pölyhiukkasten vaikutuksen siistiminen on tällaista sallittua toimintaa
  • muokkaus ei saa muuttaa alkuperäisen näkymän olemusta.

TAITEELLISUUS

On syytä muistaa, että kun on kyse valokuvaTAITEESTA, niin tässäkin kategoriassa on syytä pyrkiä mahdollisimman täydelliseen taiteelliseen ilmaisuun, kunhan vain edellä mainitut aiheeseen ja tekniseen toteutukseen liittyvät vaatimukset täyttyvät.